For sale: Mezelf!

20/9/2021

Het sollicitatieproces is hedendaags erg veranderd. Met de opkomst van Social media wordt er veel online gesolliciteerd. Voornamelijk LinkedIn is een professioneel online platform waar werkgevers en werknemers elkaar vinden. Jezelf kunnen verkopen, personal branding, speelt daarom een hele belangrijke rol!

Het solliciteren voor een nieuwe job is tegenwoordig heel anders dan vroeger. Ik kan me herinneren dat het opmaken van een CV en een motivatiebrief voldoende waren voor een sollicitatie. Tegenwoordig kan het heel anders gaan. Met de opkomst van social media platforms is iedereen online te vinden en screenen werkgevers niet alleen je CV en motivatiebrief máár ook je social media account. Eén van deze platformen is LinkedIn. Wat is LinkedIn nou precies? Welke doelgroep gebruikt LinkedIn En last but not least, wat heb je er zelf aan? In dit artikel leg ik het jou uit!

Welke doelgroep gebruikt LinkedIn?  

LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt voor het professioneel netwerken.  
Tegenwoordig wordt LinkedIn vaak ingezet door recruiters die opzoek zijn naar nieuwe kandidaten voor een vacature. Dit maakt LinkedIn een geschikt platform voor werkgevers. Niet alleen werkgevers profiteren van dit platform, maar ook werkzoekende, studenten en tegenwoordig ook scholieren registreren zich steeds vaker op LinkedIn om ´´gezien´´ te worden. Dit alles maakt het platform LinkedIn een multidisciplinair karakter waar diverse organisaties samen komen om vacatures aan te bieden, te netwerken of juist om te solliciteren. Afhankelijk van welke opleiding je volgt krijg je veel of juist weinig te maken met LinkedIn. LinkedIn is niet per definitie en platform voor jongeren, wees vooral niet bang om bijvoorbeeld je ouders te helpen met een LinkedIn registratie, dit kan hun ook helpen om ‘’gezien’’ te worden het creëren van nieuwe uitdagingen. Daarnaast is een lockdown voor niemand leuk, tenzij je het leuk vindt om 24/7 opgesloten te zitten.  
LinkedIn biedt mij daarom ook een perspectief aan waarom ik in deze moeilijke periode moet doorzetten! Het geeft mij motivatie om steeds te kunnen lezen of zelfs live sessies te kunnen zien van organisaties die zich in deze moeilijke tijden toch volledig inzetten om starters & young professionals een perspectief te kunnen bieden hoe het erbij hun aan toe gaat.  

Wat heb je zelf aan LinkedIn?
´´Gezien worden’’ is hedendaags belangrijk voor werkgeverorganisaties. Deze organisaties willen de beste kandidaat die binnen hun profielschets past. Met de komst van LinkedIn heeft het fenomeen ‘’personal branding’’ een nieuwe impuls gekregen. Het creëren van je personal brand is met LinkedIn gemakkelijk, overzichtelijk en voor een ieder in te zien. Op de huidige arbeidsmarkt kan de concurrentie strijdt om een specifieke vacature groot zijn. ‘’Gezien’’ worden is daarom een vereiste wat tegenwoordig op hogescholen/universiteiten wordt onderwezen en wordt toegepast in diverse colleges. Neem als voorbeeld een bekend merk als Red Bull, hun branding draaide tevens om gezien te worden. Het verhaal achter Red Bull is bijzonder. Red Bull vond de traditionele marketing strategie erg duur, daarom richtte ze zich op het ‘’gezien’’ worden. Dit deden zij door heel veel lege Red Bull blikjes in prullenbakken te gooien zodat men het merk te zien kreeg. Met andere woorden: Je moet veel Red Bull drinken! (Grapje). Het gezien worden is belangrijk om jezelf te kunnen onderscheiden van de rest om succesvol te kunnen zijn.  


Kortom LinkedIn is hét platform van de toekomst en ideaal voor zowel werkgevers, werknemers als werkzoekende.  

Vond jij dit een leuk artikel én wil je nog meer tips & tricks omtrent cv-opbouw, sollicitatietips en assessment voorbereiding. Check dan deze link voor nog veel meer informatie hoe jij jezelf het beste kan profileren!