Terug naar Blog

Tips om sneller je draai te vinden in een nieuw team

25-04-2022

Je hebt eindelijk de baan gevonden die je wilde! Nu is het je eerste dag, dus je wilt een goede indruk maken op je collega’s en zo snel mogelijk je draai zien te vinden. In deze blog help ik jou met een aantal tips om de overgang naar jouw nieuwe werkplek soepel te laten verlopen.

De eerste drie maanden van een baan wordt meestal gezien als een verlenging van het sollicitatieproces en is een zeer cruciale periode. Als nieuwe starter krijg je namelijk maar één kans om een goede eerste indruk te maken, wat weer bepalend is voor je toekomstige dagen bij de organisatie. In deze drie maanden moet je de redenen waarom je bent aangenomen uitvoeren en valideren, en dat alles terwijl je je in een nieuw team vestigt en het vertrouwen van je collega’s moet zien te winnen. Dit kan daarom een behoorlijk spannende maar uitdagende ervaring zijn.

Hoewel het wel de taak van het bedrijf is om jou te helpen meer te weten te komen over de bedrijfscultuur van de organisatie, hangt een groot deel van jouw succes af van jezelf. Om je te helpen de overgang naar jouw nieuwe werkplek soepel te laten verlopen, zijn de volgende tips opgesteld:

1. Neem het initiatief om jezelf voor te stellen

Waarschijnlijk zullen de meeste werknemers het druk hebben en zich misschien niet eens realiseren dat je net bij het bedrijf bent begonnen. Door echter jezelf voor te stellen, zullen mensen weten wie je bent en leren waarvoor je bent aangenomen. Wees enthousiast wanneer je jezelf voorstelt en doe je best om de namen van jouw collega’s te onthouden. Zorg ervoor dat je een korte samenvatting geeft van jouw achtergrond, zoals van jouw ervaringen en vaardigheden uit het verleden. Zo kunnen jouw collega’s een glimp opvangen van hoe jouw vaardigheden en ervaringen van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de organisatie. Verder kan het deelnemen aan sociale evenementen zoals vrijdagavondborrels ook helpen het ijs te breken en het introductieproces gemakkelijker maken.

2. Leer de communicatieve patronen van jouw collega’s

Elke organisatie heeft zijn eigen normen die mogelijk niet officieel vermeld staan in het contract dat je ondertekende. Het advies aan jou is daarom om het dagelijkse tempo van de werkplek in je eerste week te observeren en te identificeren hoe de bedrijfscultuur eruit ziet. Let op de communicatiestijl van jouw team en je zult belangrijke inzichten in de bedrijfscultuur kunnen krijgen en jouw werkstijl eraan kunnen aanpassen. Ook wordt jou aangeraden om de voorkeursmethoden voor communicatie van jouw team te achterhalen (formeel of informeel), d.w.z. face-to-face, telefoongesprekken, direct messaging of e-mails, zodat je er zeker van kunt zijn dat je geen vergaderingen onderbreekt of de privéruimte van jouw collega’s binnendringt.

3. Wees dankbaar en laat zien dat je graag deel uitmaakt van het team

Het is belangrijk dat je communiceert en laat zien dat je graag deel uitmaakt van het team. Gebruik bijvoorbeeld de term “wij” in plaats van “ik” in teamvergaderingen, en aarzel niet om krediet met uw collega’s te delen wanneer het moet. Twijfel ook niet om een teamgenoot een handje te helpen die tijd nodig heeft voor een project. Een ander advies is om de tijd te nemen om mensen te bedanken die jou dagelijks helpen, zoals het administratief personeel, onderhoudspersoneel en de receptioniste. Neem de tijd om de mensen te bedanken die je de weg wijzen, want ze helpen je zeker om je beter te laten integreren in je nieuwe werkplek.

4. Leer hoe je door kantoorpolitiek kunt navigeren

Het is altijd gunstig om aan de goede kant te staan van iemand die al langere tijd bij het bedrijf werkt, omdat diegene jou een duidelijke indicatie kan geven over wat wel en niet werkt, kan of mag. Dit leert je op een zekere manier ook hoe je door de kantoorpolitiek kunt navigeren. Terwijl je je aan het aanpassen bent aan jouw nieuwe werkplek, is het belangrijk om conflicten met jouw collega’s en deelname aan kantoorpolitiek te vermijden. Blijf op de neutrale grond in plaats van een specifieke mening te hebben. Controversiële onderwerpen zoals religie, politiek, salaris en kritiek op je baas moeten koste wat kost worden vermeden.

5. Waarde creëren voor het bedrijf

Je bent hoogstwaarschijnlijk aangenomen omdat het managementteam ruimte voor verbetering in het bedrijf heeft geïdentificeerd en jou daarom heeft aangesteld om toegevoegde waarde voor het bedrijf te brengen. Zorg er daarom voor dat je de beloften die in het sollicitatieproces zijn genoemd, nakomt. In je eerste week moet je doel zijn om het bedrijf beter te begrijpen en zoveel mogelijk informatie op te nemen. Concentreer je vanaf de tweede week op het toevoegen van waarde en wees proactief om het leven van jouw manager gemakkelijker te maken. Denk na over jouw gesprek met het bedrijf en of er een specifiek zakelijk probleem was dat jouw manager wilde oplossen.

Tenslotte, nog veel succes met je nieuwe baan!

Als je je overweldigd voelt door je nieuwe rol, herinner jezelf er dan aan dat je uit vele kandidaten bent geselecteerd als de beste persoon voor de baan. Normaliseer het nieuwe en je zult je snel genoeg op je gemak voelen in je nieuwe baan.

ErasmusTalent

Ons online carrière platform biedt jou naast nog meer leuke en interessante blogs ook nog eens de mogelijkheid om online persoonlijkheids -en motivatieassesments af te leggen. Verder kun je je ook aanmelden voor carrière adviesgesprekken, zoals een cv doorloop uurtje. Neem een kijkje in onze informatiebank voor meer informatie!