Liever appen of bellen?

10/1/2022

Wat is de technologie toch mooi! Waar vroeger veel contact face to face of telefonisch plaatsvond, komt nu social media en digitale communicatie aan de orde. Maar is dit eigenlijk wel zo fijn? In deze blog leg ik uit wat de voor- en nadelen zijn én geef ik jou tips hoe hiermee om te gaan!

Wat is de technologie toch mooi! Voorheen solliciteerde je met je CV en een motivatiebrief en werd je achteraf gebeld door een recruiter van de organisatie om de details van jouw sollicitatie te bespreken. Tegenwoordig kan je makkelijk solliciteren met je LinkedIn profiel en kan je zelfs een whatsapp bericht verwachten van jouw potentiële werkgever, maar is dit eigenlijk wel zo fijn? Wat als je werkgeveralles via whatsapp wilt bespreken en jij dit niet comfortabel vindt?

In deze blog leg ik uit wat de voor- en nadelen zijn én geef ik jou tips hoe hiermee om te gaan!

Interessant om te weten is dat wij op onze Instagram (je kunt ons volgen op @erasmus.talent) een poll hadden uitstaan omtrent jongeren en communicatie. De stelling was ‘’ regel jij liever jouw zaken via whatsapp of kies je ervoor om gebeld te worden’’. De uitslag was dat 69% er voor koos om zijn of haar zaken via whatsapp te regelen waar 31% koos om dit liever telefonisch te doen. Opmerkelijk is dus dat jongeren er liever voor kiezen om hun zaken digitaal, via de app, te regelen. Dit is in lijn met eerdere onderzoeken. Jongeren pakken minder snel de telefoon op blijkt uit een onderzoek van de NJR. Dit heeft vooral te maken met het feit dat jongeren vandaag de dag de angst hebben om direct te moeten anticiperen tijdens het gesprek. Volgens professor Nikken (verbonden aan de Erasmus Universiteit) weten jongeren vaak niet wat ervan hen wordt verwacht, om een veilig gevoel te creëren houden ze het liever op app contact of per mail. Volgens Nikken communiceren jongeren van deze generatie liever zonder te praten, dit heeft mede te maken met de digitalisering én de coronapandemie vanwege het werken en studeren vanuit huis. Het blijft echter een feit dat dit het contact met bijvoorbeeld collega's in het veld niet bevordert. Ook de communicatieve vaardigheden gaan erdoor achteruit.

Nu met de coronacrisis veel werknemers vanuit huis werken verloopt veel communicatie digitaal. Een nadeel is echter dat mocht het internet uitvallen (wat regelmatig gebeurt sinds iedereen thuiswerkt) de communicatie ook stroef verloopt. Sinds er heel veel werknemers thuiswerken is de grens tussen privé en werk aan het vervagen. Dit kan als gevolg hebben dat steeds meer werknemers burn-outklachten zullen hebben. Whatsapp is een vrij persoonlijke app. Men deelt foto’s, profielfoto’s etc. Om whatsapp zakelijk te gebruiken wordt betwijfeld. Indien jongeren een 2e telefoon hebben zou het mogelijk zijn om 1 telefoon als zakelijk in te zetten.

Er zijn jongeren die vanuit hun eigen principe geen whatsapp downloaden. De vraag blijft dan hoe kan je toch zorgen voor een goed lopende communicatie? Zorg ervoor dat je aangeeft bij je sollicitatie dat je expliciet telefonisch bereikbaar bent of per email. Je kan een voorkeur aangeven qua tijdstip waarop men jou kan bereiken. Echter ontkom je in deze tijden er niet meer aan om thuis te werken. Wil je geen zaken doen via Whatsapp? Stel voor om een MS-teams omgeving te maken (of toon hierin eigenaarschap). Hier kunnen collega’s alles bespreken omtrent de werkzaamheden. Tevens kan je de MS-teams downloaden op je telefoon én je computer waardoor je goed bereikbaar bent! Communicatie is erg belangrijk bij het werken in een team.

Veel jongeren ervaren dus minder druk als de communicatie digitaal verloopt, via bijvoorbeeld email en whatsapp. Zo kan de ontvanger bijvoorbeeld zelf bepalen wanneer het bericht wordt gelezen en wanneer hier op wordt gereageerd. Op die manier kan er van te voren nog worden ingelezen en geanticipeerd op eventuele vragen die gesteld kunnen worden.

Toch is dit niet zo efficiënt als vele jongeren denken. We sommen de voordelen van bellen t.o.v. digitale communicatie voor jou op:

  • Bellen is efficiënter. Je boodschap komt vaak beter over door te bellen ipv te mailen. Aan de telefoon kun je jouw standpunt goed duidelijk maken en kunnen eventuele verwarringen direct worden opgelost. Bij mail contact kost dit een aantal keren heen en weer mailen, wat in totaal veel tijd in beslag neemt.
  • Een telefoongesprek is preciezer. Hoe zorgvuldig je ook schrijft, of hoe zorgvuldig je ook denkt je woorden te kiezen in een e-mail of een app, je zult er versteld van staan hoe anders je tekst bij de ander kan overkomen dan je bedoeld had. In een app is het nog kritischer, want korte berichten kunnen ook figuurlijk kort of nors overkomen. Het maakt verschil of je je sms eindigt met een punt, want dat geeft de ontvanger een minder oprecht gevoel, zo blijkt uit psycholinguïstisch onderzoek.
  • Een telefoongesprek is persoonlijker. In een telefoongesprek hoor je elkaars stem. Omdat je stem heel persoonlijk is, maak je intiemer en dus beter contact, ook in zakelijke gesprekken.
  • Mensen werken intiemer samen als ze met elkaar spreken (per telefoon) in plaats van schriftelijk. Bellen stimuleert namelijk wederzijdse sympathie. Dit geldt zowel voor bekenden als voor onbekenden. Dus ook bij klanten of potentiële klanten die je nog niet kent, is de kans groter dat je een band schept dan door te schrijven (e-mailen). Uit onderzoek blijkt dat mensen meer positieve woorden gebruiken als ze elkaar bellen dan in een e-mail. En als je elkaar aardiger vindt ben je geneigd meer je best te doen voor de ander.
  • Bellen kan geoefend worden. Iemand die denkt dat hij of zij niet goed is in bellen, moet zich één ding beseffen: de ander is blij met jouw persoonlijke aandacht. Realiseer je ook dat de persoon aan de andere kant van de lijn het heel normaal vindt om gebeld te worden. En nog iets: nu er minder wordt gebeld dan vroeger, is de zogenaamde drempelvrees ook groter. Dus hoe vaker je belt, hoe makkelijker het weer voor je zal worden.
  • Tips voor het vergemakkelijken van telefoneren: 1) vraag altijd aan de ander of je gelegen belt. 2) Schrijf van tevoren heel kort op welke punten je aan bod wilt laten komen tijdens het telefoongesprek

Wij van ErasmusTalent moedigen het juist aan om buiten je comfortzone te treden en de uitdaging aan te gaan om wél de telefoon op te pakken! Neem die stap! Durf te vragen als je niet weet hoe je op bepaalde zaken moet anticiperen en wees altijd eerlijk!


They always say ‘’great things came never from a comfortzone’’